Abraham van der Zee: verschil tussen versies

Uit encyclopedie van zeeland
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Johan Francke (overleg | bijdragen)
kGeen bewerkingssamenvatting
Johan Francke (overleg | bijdragen)
kGeen bewerkingssamenvatting
 
(6 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{InfoboxPersoon
{{InfoboxPersoon
| afbeelding = [[Zee Abrahamvander Zoutelande.JP|250px]]
| afbeelding = [[Bestand:Zee_Abrahamvander_Zoutelande.JPG|250px]]
| naam = Abraham van der Zee
| naam = Abraham van der Zee
| onderschrift = Zoutelande, de waterput, olieverfschilderij van Van der Zee, ca. 1930. Bron: galerie Vier Gemeten, 2020
| onderschrift = Zoutelande, de waterput, olieverfschilderij van Van der Zee, ca. 1930. Bron: galerie Vier Gemeten, geraadpl. 15 dec. 2020.
| geboortedatum = [[1882]]
| geboortedatum = [[1882]]
| geboorteplaats = Schiedam
| geboorteplaats = Schiedam
Regel 12: Regel 12:


== Leven ==
== Leven ==
De kunstschilder Abraham van der Zee werd geboren in Schiedam en woonde samen met zijn vrouw, de kunstschilderes [[Regina La Rivière]] (1884-1967) in de jaren '20 en '30 van de 20ste eeuw diverse jaren in Zoutelande. Wanneer hij arriveerde is niet bekend, maar in mei 1928 verhuisde hij vanuit Zoutelande naar Middelburg.<ref>[https://krantenbankzeeland.nl/issue/zee/1928-06-06/edition/0/page/5 Krantenbank Zeeland, ''de Zeeuw'', 6 juni 1928, p. 5]</ref> In juni 1935 verhuisde hij vanuit Koudekerke naar Zoutelande, en kwam het echtpaar te wonen in een klein houten huisje onderaan de duinvoet halverwege de Duinweg, waar thans het 'Zeepaardje' staat.<ref>[https://krantenbankzeeland.nl/issue/zen/1935-06-07/edition/null/page/2 Krantenbank Zeeland, ''Wegeling's nieuwsblad'', 7 juni 1935, p. 2]</ref> Als de oorlog uitbreekt krijgt Van der Zee aanvankelijk nog toestemming om van de Duitse bezetter om zich vrij in de duinen te bewegen en er te schilderen. In 1943 moest hij van de Duitse bezetter gedwongen zijn huis en Zoutelande verlaten en vestigde zij zich in Rheden aan de Veluwezoom, waar Van der Zee in 1958 overleed. Het huisje overleefde de oorlog niet.
De kunstschilder Abraham van der Zee werd geboren in Schiedam en woonde samen met zijn vrouw, de kunstschilderes [[Regina La Rivière]] (1884-1967) in de jaren '20 en '30 van de 20ste eeuw diverse jaren in Zoutelande. Wanneer hij arriveerde is niet bekend, maar in mei 1928 verhuisde hij vanuit Zoutelande naar Middelburg.<ref>[https://krantenbankzeeland.nl/issue/zee/1928-06-06/edition/0/page/5 Krantenbank Zeeland, ''de Zeeuw'', 6 juni 1928, p. 5]</ref> In juni 1935 verhuisde hij vanuit Koudekerke naar Zoutelande, en kwam het echtpaar te wonen in een klein houten huisje onderaan de duinvoet halverwege de Duinweg, waar thans het 'Zeepaardje' staat.<ref>[https://krantenbankzeeland.nl/issue/zen/1935-06-07/edition/null/page/2 Krantenbank Zeeland, ''Wegeling's nieuwsblad'', 7 juni 1935, p. 2]</ref> Toen de oorlog uitbrak kreeg Van der Zee aanvankelijk nog toestemming om van de Duitse bezetter om zich vrij in de duinen te bewegen en er te schilderen. In 1943 moest hij gedwongen zijn huis en Zoutelande verlaten en vestigde zij zich in Rheden aan de Veluwezoom, waar Van der Zee in 1958 overleed. Het huisje overleefde de oorlog niet.


== Werk ==
== Werk ==
Van der Zee schilderde voornamelijk dorps- en stadsgezichten, landschappen, duinen, stillevens en zeegezichten. Alles in een helder en fleurig coloriet, behalve in de oorlogsjaren. In juni 1942 zou Van der Zee, samen met zijn gezin, Anna La Rivière en Jeanette van der Zee deelnemen aan een tentoonstelling van Zeeuwse schilders in het Van Abbe museum in Eindhoven. Abraham van der Zee toonde daar 'Zeeuwsche boer' en 'stilleven met kreeft', dat door J. Creyghton in het 'Dagblad van het Zuiden' werd gerecenseerd: ''...dat pittig is van kleur en een fraaie stofuitbeelding heeft. "Zeeuwsche boer" is forsch gemaakt en karaktervol. De persoonstypeering geeft waarde aan deze volksche portretstudie. Hier is met animo gewerkt en tevens met de toewijding welke het onderwerp vereischt. De tinten die Abraham van der Zee gebruikt zijn donker.'  
Van der Zee schilderde voornamelijk dorps- en stadsgezichten, landschappen, duinen, stillevens en zeegezichten. Alles in een helder en fleurig coloriet, behalve in de oorlogsjaren. In juni 1942 zou Van der Zee, samen met zijn gezin, Anna La Rivière en Jeanette van der Zee deelnemen aan een tentoonstelling van Zeeuwse schilders in het Van Abbe museum in Eindhoven. Abraham van der Zee toonde daar 'Zeeuwsche boer' en 'stilleven met kreeft', dat door J. Creyghton in het 'Dagblad van het Zuiden' werd gerecenseerd: ''...dat pittig is van kleur en een fraaie stofuitbeelding heeft. "Zeeuwsche boer" is forsch gemaakt en karaktervol. De persoonstypeering geeft waarde aan deze volksche portretstudie. Hier is met animo gewerkt en tevens met de toewijding welke het onderwerp vereischt. De tinten die Abraham van der Zee gebruikt zijn donker.'  
Jeanette exposeerde hier met 'zelfportret', 'boerenhofstede' en 'Walchersch landschap', in een veel lichter coloriet dan Abraham van der Zee destijds hanteerde. De schilderijen van Regina van der Zee-La Rivière hadden een blonde en goudgele glans. Zij exposeerde 'Zonnebloemen', 'duinlandschap' en 'stilleven met oude boeken.'<ref>[https://krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/1942-06-25/edition/0/page/2 Krantenbank Zeeland, ''Provinciale Zeeuwsche Courant, 25 juni 1942, p. 2]</ref>
Jeanette exposeerde hier met 'zelfportret', 'boerenhofstede' en 'Walchersch landschap', in een veel lichter coloriet dan Abraham van der Zee destijds hanteerde. De schilderijen van Regina van der Zee-La Rivière hadden 'blonde en gouden kleuren', aldus de recensent in oorlogstijd. La Rivière exposeerde 'Zonnebloemen', 'duinlandschap' en 'stilleven met oude boeken.'<ref>[https://krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/1942-06-25/edition/0/page/2 Krantenbank Zeeland, ''Provinciale Zeeuwsche Courant, 25 juni 1942, p. 2]</ref>


== Auteur ==
== Auteur ==
Regel 22: Regel 22:


== Bronnen ==
== Bronnen ==
*[http://www.viergemeten.nl/aanwinsten site Galerie Vier Gemeten, geraadpleegd, 15 december 2020]
*[http://www.viergemeten.nl/aanwinsten site Galerie Vier Gemeten, geraadpleegd 15 december 2020]
*[https://krantenbankzeeland.nl Krantenbank Zeeland, geraadpleegd 15 december 2020]
*[https://krantenbankzeeland.nl Krantenbank Zeeland, geraadpleegd 15 december 2020]



Huidige versie van 2 apr 2022 om 20:25

Abraham van der Zee

Zoutelande, de waterput, olieverfschilderij van Van der Zee, ca. 1930. Bron: galerie Vier Gemeten, geraadpl. 15 dec. 2020.
Geboren 1882 Schiedam
Overleden 1958 Rheden
Beroep schilder
VIAF [1]


Leven

De kunstschilder Abraham van der Zee werd geboren in Schiedam en woonde samen met zijn vrouw, de kunstschilderes Regina La Rivière (1884-1967) in de jaren '20 en '30 van de 20ste eeuw diverse jaren in Zoutelande. Wanneer hij arriveerde is niet bekend, maar in mei 1928 verhuisde hij vanuit Zoutelande naar Middelburg.[1] In juni 1935 verhuisde hij vanuit Koudekerke naar Zoutelande, en kwam het echtpaar te wonen in een klein houten huisje onderaan de duinvoet halverwege de Duinweg, waar thans het 'Zeepaardje' staat.[2] Toen de oorlog uitbrak kreeg Van der Zee aanvankelijk nog toestemming om van de Duitse bezetter om zich vrij in de duinen te bewegen en er te schilderen. In 1943 moest hij gedwongen zijn huis en Zoutelande verlaten en vestigde zij zich in Rheden aan de Veluwezoom, waar Van der Zee in 1958 overleed. Het huisje overleefde de oorlog niet.

Werk

Van der Zee schilderde voornamelijk dorps- en stadsgezichten, landschappen, duinen, stillevens en zeegezichten. Alles in een helder en fleurig coloriet, behalve in de oorlogsjaren. In juni 1942 zou Van der Zee, samen met zijn gezin, Anna La Rivière en Jeanette van der Zee deelnemen aan een tentoonstelling van Zeeuwse schilders in het Van Abbe museum in Eindhoven. Abraham van der Zee toonde daar 'Zeeuwsche boer' en 'stilleven met kreeft', dat door J. Creyghton in het 'Dagblad van het Zuiden' werd gerecenseerd: ...dat pittig is van kleur en een fraaie stofuitbeelding heeft. "Zeeuwsche boer" is forsch gemaakt en karaktervol. De persoonstypeering geeft waarde aan deze volksche portretstudie. Hier is met animo gewerkt en tevens met de toewijding welke het onderwerp vereischt. De tinten die Abraham van der Zee gebruikt zijn donker.' Jeanette exposeerde hier met 'zelfportret', 'boerenhofstede' en 'Walchersch landschap', in een veel lichter coloriet dan Abraham van der Zee destijds hanteerde. De schilderijen van Regina van der Zee-La Rivière hadden 'blonde en gouden kleuren', aldus de recensent in oorlogstijd. La Rivière exposeerde 'Zonnebloemen', 'duinlandschap' en 'stilleven met oude boeken.'[3]

Auteur

-J. Francke (2020).

Bronnen

Noten