Verbrugge International BV: verschil tussen versies
Geen bewerkingssamenvatting |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
(18 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 2: | Regel 2: | ||
| above =Verbrugge International BV | | above =Verbrugge International BV | ||
}} | }} | ||
[[Bestand:Verbrugge1.jpg|thumb|right|350px|Verbrugge International, foto: Website Verbrugge]] | [[Bestand:Verbrugge1.jpg|thumb|right|350px|Verbrugge International, foto: Website Verbrugge International BV]] | ||
Logistiek dienstverlener. Verbrugge beheert terminals in Terneuzen, Vlissingen en Zeebrugge (België). | Logistiek dienstverlener. Verbrugge beheert terminals in Terneuzen, Vlissingen en Zeebrugge (België). Bij de vestigingen van Verbrugge werken op dit moment (2018) in totaal ongeveer 1200 medewerkers. | ||
==Geschiedenis van het bedrijf== | ==Geschiedenis van het bedrijf== | ||
Regel 16: | Regel 16: | ||
Vanaf 1980 gaat Verbrugge weer onder eigen naam verder. Er zijn op dat moment Nederlandse vestigingen in Terneuzen, Nieuwdorp en Etten-Leur, in België in Tessenderloo en Gent en in Frankrijk in Lesquin en Roubaix. Het bedrijf heeft dan al een goede reputatie als distributeur over de weg en over water. Verbrugge is vertegenwoordigd in vele vervoerssectoren: chemische producten, hout en papier, meststoffen, isolatiemateriaal, glas, aluminium en tabak. | Vanaf 1980 gaat Verbrugge weer onder eigen naam verder. Er zijn op dat moment Nederlandse vestigingen in Terneuzen, Nieuwdorp en Etten-Leur, in België in Tessenderloo en Gent en in Frankrijk in Lesquin en Roubaix. Het bedrijf heeft dan al een goede reputatie als distributeur over de weg en over water. Verbrugge is vertegenwoordigd in vele vervoerssectoren: chemische producten, hout en papier, meststoffen, isolatiemateriaal, glas, aluminium en tabak. | ||
=== | ===NV Haven van Vlissingen=== | ||
[[Bestand:Verbrugge2.jpg|thumb|left|350px|Verbrugge International, foto: Website Verbrugge International BV]] | |||
In 2013 begint Verbrugge met een nieuwe terminal in Zeebrugge (België). Deze behandelt alleen breakbulk en projectlading, maar ook aan conversie van breakbulk naar containerlading doen en vice versa. | Na 1990 verschuift de productie van cellulose van het noordelijk naar het zuidelijk halfrond. Verbrugge speelt hier al vroeg op in, onder andere in Brazilië en Chili. Voor een grote lading heeft Verbrugge ruimte en diepgang nodig. Het is de aanzet voor de bouw van de Scaldia-haven in Vlissingen-Oost. Later (2000) neemt het bedrijf NV Haven van Vlissingen (Vlissingen-Oost) over.<ref>[https://zoeken.krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2000-04-04/edition/null/page/1 Krantenbank Zeeland, 'Verbrugge koopt haven Vlissingen', in: PZC, 4 april 2000, pag. 1]</ref> De werkgelegenheid in beide bedrijven is hiermee gegarandeerd en er moet door de overname zelfs nieuw personeel worden geworven. De gezamenlijke omzet bedraagt ongeveer 200 miljoen euro. | ||
In 2008 wordt het bedrijf Schotpoort Transport uit Eerbeek deel van Verbrugge.<ref>[https://zoeken.krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2008-09-15/edition/null/page/3?query=%22Schotpoort%20Transport%22%20&period=2008&sort=relevance Krantenbank Zeeland, 'Verbrugge neemt transportbedrijf in Eerbeek over', in: PZC, 15 september 2008, pag. 3]</ref> Hiermee verwerft het bedrijf voor het eerst ook vaste voet in Oost-Nederland. De 75 medewerkers van Schotpoort komen in dienst van Verbrugge. | |||
In 2013 begint Verbrugge met een nieuwe terminal in Zeebrugge (België). Deze behandelt alleen breakbulk en projectlading, maar ook aan conversie van breakbulk naar containerlading doen en vice versa. De keuze voor Zeebrugge - en niet voor Vlissingen - leidt tot veel ophef in de Zeeuwse politiek. Ze is onder andere ingegeven door de subsidiemogelijkheden die de Vlaamse overheid verstrekt.<ref>[https://zoeken.krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2013-09-21/edition/null/page/103 Krantenbank Zeeland, 'Ophef keuze Verbrugge voor Zeebrugge', in: PZC, 21 september 2013, pag. 103]</ref> | |||
==Werkzaamheden== | |||
Verbrugge International is gespecialiseerd in de distributie, opslag en overslag van uiteenlopende goederen. Daarnaast levert het bedrijf ondersteunende diensten zoals short- and deep sea chartering, havenagentschap, vrachtagentschap, liner agency, expeditie- en douanediensten. Verder is Verbrugge actief binnen het nationale en internationale wegtransport. | |||
Naast het fysieke traject en de distributie biedt Verbrugge ook administratieve ondersteuning van deze logistieke processen, bijvoorbeeld het in- en uitklaren van goederen en de fiscale vertegenwoordiging. | |||
== Auteur == | == Auteur == | ||
Regel 28: | Regel 37: | ||
*[https://zoeken.krantenbankzeeland.nl/ Krantenbank Zeeland] | *[https://zoeken.krantenbankzeeland.nl/ Krantenbank Zeeland] | ||
*[https://www.verbruggeinternational.com/ Website Verbrugge International BV] | *[https://www.verbruggeinternational.com/ Website Verbrugge International BV] | ||
== Noten == | == Noten == |
Huidige versie van 10 apr 2018 om 08:47
Verbrugge International BV |
---|
Logistiek dienstverlener. Verbrugge beheert terminals in Terneuzen, Vlissingen en Zeebrugge (België). Bij de vestigingen van Verbrugge werken op dit moment (2018) in totaal ongeveer 1200 medewerkers.
Geschiedenis van het bedrijf
Het begin
Op 1 januari 1958 begon Anthony Verbrugge een transportbedrijf in Terneuzen. De industrialisatie in de Kanaalzone bood het nieuwe bedrijf volop kansen. Dit leidde er onder andere in 1963 toe dat het bedrijf zich uitbreidde met een vestiging in Etten-Leur. Een jaar later volgde er ook een vestiging in Gent.
Joint ventures
In 1964 ging Verbrugge ook een joint-venture aan met het havenbedrijf August de Meijer. Tevens is er korte tijd later een samenwerkingsverband met de Stoomvaart Maatschappij Nederland. In 1970 volgt nog een joint-venture met de Koninklijke Nedloyd Groep.
Eigen naam
Vanaf 1980 gaat Verbrugge weer onder eigen naam verder. Er zijn op dat moment Nederlandse vestigingen in Terneuzen, Nieuwdorp en Etten-Leur, in België in Tessenderloo en Gent en in Frankrijk in Lesquin en Roubaix. Het bedrijf heeft dan al een goede reputatie als distributeur over de weg en over water. Verbrugge is vertegenwoordigd in vele vervoerssectoren: chemische producten, hout en papier, meststoffen, isolatiemateriaal, glas, aluminium en tabak.
NV Haven van Vlissingen
Na 1990 verschuift de productie van cellulose van het noordelijk naar het zuidelijk halfrond. Verbrugge speelt hier al vroeg op in, onder andere in Brazilië en Chili. Voor een grote lading heeft Verbrugge ruimte en diepgang nodig. Het is de aanzet voor de bouw van de Scaldia-haven in Vlissingen-Oost. Later (2000) neemt het bedrijf NV Haven van Vlissingen (Vlissingen-Oost) over.[1] De werkgelegenheid in beide bedrijven is hiermee gegarandeerd en er moet door de overname zelfs nieuw personeel worden geworven. De gezamenlijke omzet bedraagt ongeveer 200 miljoen euro.
In 2008 wordt het bedrijf Schotpoort Transport uit Eerbeek deel van Verbrugge.[2] Hiermee verwerft het bedrijf voor het eerst ook vaste voet in Oost-Nederland. De 75 medewerkers van Schotpoort komen in dienst van Verbrugge.
In 2013 begint Verbrugge met een nieuwe terminal in Zeebrugge (België). Deze behandelt alleen breakbulk en projectlading, maar ook aan conversie van breakbulk naar containerlading doen en vice versa. De keuze voor Zeebrugge - en niet voor Vlissingen - leidt tot veel ophef in de Zeeuwse politiek. Ze is onder andere ingegeven door de subsidiemogelijkheden die de Vlaamse overheid verstrekt.[3]
Werkzaamheden
Verbrugge International is gespecialiseerd in de distributie, opslag en overslag van uiteenlopende goederen. Daarnaast levert het bedrijf ondersteunende diensten zoals short- and deep sea chartering, havenagentschap, vrachtagentschap, liner agency, expeditie- en douanediensten. Verder is Verbrugge actief binnen het nationale en internationale wegtransport.
Naast het fysieke traject en de distributie biedt Verbrugge ook administratieve ondersteuning van deze logistieke processen, bijvoorbeeld het in- en uitklaren van goederen en de fiscale vertegenwoordiging.
Auteur
W. van Gorsel, 2018