Luchtboog: verschil tussen versies
Geen bewerkingssamenvatting |
|||
(3 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 2: | Regel 2: | ||
| above = Luchtboog | | above = Luchtboog | ||
}} | }} | ||
[[Bestand:Luchtboog.png|thumb| | [[Bestand:Luchtboog.png|thumb|right|250px|Doorsnede van een kathedraal met rechts het schip, onderaan in het midden de zijbeuk en daarboven twee luchtbogen]] | ||
== Bouwkundige constructie == | == Bouwkundige constructie == | ||
Bij grote | Bij grote kerken met stenen gewelven in de hoge middenbeuk, zoals in Tholen, Goes en Hulst, moet de sterke zijwaartse druk van deze gewelven worden opgevangen en afgeleid over de zijbeuken naar de buitenmuren. Zij komen daar neer op zware blokken metselwerk, de zogenaamde luchtboogstoelen, die oprijzen boven de [[steunberen]]. Daartoe worden natuurstenen bogen opgetrokken over de zijbeuken heen. In het bestek voor de herbouw van de verbrande kerk van Goes uit 1619 worden ze steeckbogen' genoemd. In enkele gevallen werden de stenen gewelven niet gemaakt, zodat de luchtbogen dan ook achterwege bleven. Dit was onder meer het geval in Hulst, waar eerst in 1930 gewelven en luchtbogen werden gemaakt aan de St. Willibrordusbasiliek. De aanzetten waren reeds in de 15de eeuw bij de bouw gemaakt. | ||
== Tekst uit de Encyclopedie van Zeeland 1982-1984 == | == Tekst uit de Encyclopedie van Zeeland 1982-1984 == |
Huidige versie van 30 sep 2024 om 08:57
Luchtboog |
---|
Bouwkundige constructie
Bij grote kerken met stenen gewelven in de hoge middenbeuk, zoals in Tholen, Goes en Hulst, moet de sterke zijwaartse druk van deze gewelven worden opgevangen en afgeleid over de zijbeuken naar de buitenmuren. Zij komen daar neer op zware blokken metselwerk, de zogenaamde luchtboogstoelen, die oprijzen boven de steunberen. Daartoe worden natuurstenen bogen opgetrokken over de zijbeuken heen. In het bestek voor de herbouw van de verbrande kerk van Goes uit 1619 worden ze steeckbogen' genoemd. In enkele gevallen werden de stenen gewelven niet gemaakt, zodat de luchtbogen dan ook achterwege bleven. Dit was onder meer het geval in Hulst, waar eerst in 1930 gewelven en luchtbogen werden gemaakt aan de St. Willibrordusbasiliek. De aanzetten waren reeds in de 15de eeuw bij de bouw gemaakt.
Tekst uit de Encyclopedie van Zeeland 1982-1984
Auteur
-H. Janse