Roy van Aller: verschil tussen versies

Uit encyclopedie van zeeland
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Wim van Gorsel (overleg | bijdragen)
Wim van Gorsel (overleg | bijdragen)
 
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 13: Regel 13:


==Grote wedstrijden==
==Grote wedstrijden==
Roy van Aller nam deel aan grote wedstrijden, zoals de Fastnet Race (1979) met de Schuttevaer, de Sardinia Cup en de Bermuda Race, waar hij ooit tweede werd. In al die jaren heeft hij één keer het internationale noodsignaal MAYDAY moeten gebruiken. Dat was in 1988, toen hij meedeed aan de Channel Race, toen midden op het Kanaal zijn boot door een lekkende keilbout begon te zinken. Zijn werkgever en vriend [[Piet Vroon]] moest drie keer langs de slingerende en afzinkende zeilboot komen om alle bemanning over te nemen.<ref>[https://krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/1988-08-09/edition/0/page/10 Krantenbank Zeeland, 'Wat er precies aan de hand was weet ik niet', in PZC, 9 augustus 1988]</ref>
Roy van Aller nam deel aan grote wedstrijden, zoals de Fastnet Race (1979) met de Schuttevaer, de Sardinia Cup en de Bermuda Race, waar hij ooit tweede werd. In al die jaren heeft hij één keer het internationale noodsignaal MAYDAY moeten gebruiken. Dat was in 1988, toen hij meedeed aan de Channel Race, toen midden op het Kanaal zijn boot door een lekkende keilbout begon te zinken. Zijn werkgever en vriend [[Piet Vroon]] moest drie keer langs de slingerende en afzinkende zeilboot komen om alle bemanning over te nemen.<ref>[https://krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/1988-08-09/edition/0/page/10 Krantenbank Zeeland, 'Wat er precies aan de hand was weet ik niet', in PZC, 9 augustus 1988, pag. 10]</ref>


==Bestuurswerk==
==Bestuurswerk==
Regel 27: Regel 27:
==Bestuursfuncties==
==Bestuursfuncties==
*Voorzitter, commissaris en erelid van de watersportvereniging Breskens
*Voorzitter, commissaris en erelid van de watersportvereniging Breskens
*Voorzitter en wedstrijdleider organisatie Damen Breskens Sailing Weekend<ref>[https://krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2012-08-31/edition/null/page/32 Krantenbank Zeeland, 'Sailing Weekend krijgt ideaal zeilweer', in: PZC, 31 augustus 2012]</ref>
*Voorzitter en wedstrijdleider organisatie Damen Breskens Sailing Weekend<ref>[https://krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2012-08-31/edition/null/page/32 Krantenbank Zeeland, 'Sailing Weekend krijgt ideaal zeilweer', in: PZC, 31 augustus 2012, pag. 32]</ref>
*Wedstrijdleider bij de North Sea Regatta
*Wedstrijdleider bij de North Sea Regatta
*Lid van de Technische Commissie van de Noordzee Club (NZC)
*Lid van de Technische Commissie van de Noordzee Club (NZC)

Huidige versie van 19 sep 2024 om 09:46

Roy van Aller

Topzeiler Roy van Aller werkte het grootste deel van zijn leven voor rederij Vroon in Breskens. Foto: C. Heijkoop, 1985. Bron: ZB/Beeldbank Zeeland, rec.nr. 17771.
Geboren 23 december 1946 Apeldoorn
Overleden 23 juni 2024 Breskens
Beroep zeezeiler

Achtergrond

Hagenaar Roy van Aller volgde de zeevaartschool in Amsterdam. Nadat hij die had afgerond werd hij gevraagd als navigator op zeiljacht de Tiburon van Patrick de Koster. Zo kwam hij in Breskens terecht, toen het centrum van het Nederlandse zeezeilen, en kwam er in contact met reder en zeiler Piet Vroon. Van Aller ging daarna werken bij de Breskense rederij Vroon. Door zijn werk kon hij zeven maanden achter elkaar op zee blijven en had dan in de zomerperiode vijf maanden vrij. Vanwege zijn passie en tactisch inzicht was hij een veelgevraagd navigator op boten als de Goodwin, Pro-motion, Mustang en de Schuttevaer.

Grote wedstrijden

Roy van Aller nam deel aan grote wedstrijden, zoals de Fastnet Race (1979) met de Schuttevaer, de Sardinia Cup en de Bermuda Race, waar hij ooit tweede werd. In al die jaren heeft hij één keer het internationale noodsignaal MAYDAY moeten gebruiken. Dat was in 1988, toen hij meedeed aan de Channel Race, toen midden op het Kanaal zijn boot door een lekkende keilbout begon te zinken. Zijn werkgever en vriend Piet Vroon moest drie keer langs de slingerende en afzinkende zeilboot komen om alle bemanning over te nemen.[1]

Bestuurswerk

Vanaf de jaren negentig was Roy van Aller steeds vaker aan wal te vinden en verrichtte steeds meer bestuurswerk in de locale en nationale zeilwereld. Zo kwam hij in 2011 bij de internationale Offshore Race Council (ORC). Zo vertegenwoordigde hij een jaar later Nederland bij het ORC en bij het World Sailing in het subcomité Offshore Special Regulations (OSR), zeg maar de afdeling Veiligheid.

Privé/trivia

Roy van Aller was getrouwd met Sari de Kam, die hij leerde kennen bij rederij Vroon. Zij was daar secretaresse. Het paar kreeg twee kinderen.

Overlijden

Na één van zijn favoriete zeiltochtjes overleed Roy van Aller op 23 juni 2024 onverwacht op 77-jarige leeftijd. In de haven van Breskens werd hij onwel en raakte te water. Hulpverleners waren snel ter plaatse, maar konden niets meer doen.

Bestuursfuncties

  • Voorzitter, commissaris en erelid van de watersportvereniging Breskens
  • Voorzitter en wedstrijdleider organisatie Damen Breskens Sailing Weekend[2]
  • Wedstrijdleider bij de North Sea Regatta
  • Lid van de Technische Commissie van de Noordzee Club (NZC)
  • Nederlands vertegenwoordiger bij het Offshore Racing Congress (ORC) en World Sailing Special Offshore Regulations (OSR)
  • Erelidmaatschap Noordzeeclub, 2024

Prijzen/eretekens

  • Ridder in de Orde van Oranje-Nassau, 2016, vanwege zijn grote verdiensten voor de Zeeuwse en Nederlandse zeilsport.

Bronnen

Auteur

W. van Gorsel, 2024

Noten