Leen Quist: verschil tussen versies
kGeen bewerkingssamenvatting |
kGeen bewerkingssamenvatting |
||
(2 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 3: | Regel 3: | ||
| naam = Leen Quist | | naam = Leen Quist | ||
| onderschrift = De Middelburgse keramist Leen Quist in het Marie Tak van Poortvlietmuseum in Domburg, foto: Jaap Wolterbeek, 1995, ZB, Beeldbank Zeeland, recordnr. 103030 | | onderschrift = De Middelburgse keramist Leen Quist in het Marie Tak van Poortvlietmuseum in Domburg, foto: Jaap Wolterbeek, 1995, ZB, Beeldbank Zeeland, recordnr. 103030 | ||
| geboortedatum = [[1942]] | | geboortedatum = [[4 september]] [[1942]] | ||
| geboorteplaats = Anna Jacobapolder | | geboorteplaats = Anna Jacobapolder | ||
| overlijdensdatum = | | overlijdensdatum = [[11 april]] [[2014]] | ||
| overlijdensplaats = | | overlijdensplaats = Middelburg | ||
| beroep = beeldend kunstenaar (keramiek) | | beroep = beeldend kunstenaar (keramiek) | ||
| VIAF = [http://viaf.org/viaf/ 58992838 Leen Quist] | | VIAF = [http://viaf.org/viaf/ 58992838 Leen Quist] | ||
Regel 17: | Regel 17: | ||
In 1976 en 1977 liep Quist stage bij de vooraanstaande pottenbakster en keramiste Clara Andersen in Aarhus (Denemarken). Tevens werd hij beïnvloed door de Deense keramisten Gutte Eriksen en Gertrud Vasegaard. | In 1976 en 1977 liep Quist stage bij de vooraanstaande pottenbakster en keramiste Clara Andersen in Aarhus (Denemarken). Tevens werd hij beïnvloed door de Deense keramisten Gutte Eriksen en Gertrud Vasegaard. | ||
Als keramist is Quist autodidact. Zijn eerste expositie had hij in 1979 bij galerie Siau te Amsterdam. Quist’s werk, meestal porseleinen dozen, schalen en kommen, kenmerkt zich door een witte ondergrond met strakke geometrisch patronen (‘vlechtstructuren’ noemt hij het zelf), meestal in donkerblauw. Zijn werk is wel omschreven als ‘keramiek met strenge vormgeving’; het berust in diverse musea (onder meer het Zeeuws Museum te Middelburg, Boymans van Beuningen te Rotterdam en het keramiekmuseum Princessehof te Leeuwarden). Hij had talrijke exposities in binnen-en buitenland. | Als keramist is Quist autodidact. Zijn eerste expositie had hij in 1979 bij galerie Siau te Amsterdam. Quist’s werk, meestal porseleinen dozen, schalen en kommen, kenmerkt zich door een witte ondergrond met strakke geometrisch patronen (‘vlechtstructuren’ noemt hij het zelf), meestal in donkerblauw. Zijn werk is wel omschreven als ‘keramiek met strenge vormgeving’; het berust in diverse musea (onder meer het Zeeuws Museum te Middelburg, Boymans van Beuningen te Rotterdam en het keramiekmuseum Princessehof te Leeuwarden). Hij had talrijke exposities in binnen-en buitenland. | ||
Regel 31: | Regel 30: | ||
== Bronnen == | == Bronnen == | ||
*Quist , Leen (Documentatiemap) (Middelburg: ZB, 2011). | |||
*[http://www.viergemeten.nl Site galerie Vier Gemeten] | |||
*[https://krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2014-04-16/edition/null/page/43 Krantenbank Zeeland, ''PZC'', woensdag 16 april 2014, pag. 43] | |||
[[category:persoon]] | [[category:persoon]] | ||
Regel 39: | Regel 38: | ||
[[category:Kunst & cultuur]] | [[category:Kunst & cultuur]] | ||
[[category:beeldhouwkunst]] | [[category:beeldhouwkunst]] | ||
{{DEFAULTSORT:Quist, Leen}} |
Huidige versie van 26 jul 2019 om 10:04
Leen Quist | |
---|---|
De Middelburgse keramist Leen Quist in het Marie Tak van Poortvlietmuseum in Domburg, foto: Jaap Wolterbeek, 1995, ZB, Beeldbank Zeeland, recordnr. 103030 | |
Geboren | 4 september 1942 Anna Jacobapolder |
Overleden | 11 april 2014 Middelburg |
Beroep | beeldend kunstenaar (keramiek) |
VIAF | 58992838 Leen Quist |
Levensloop
Quist kreeg een opleiding tot onderwijzer aan de Christelijke Kweekschool te Middelburg en was als zodanig van 1964-1972 te Domburg werkzaam. Hij volgde tevens een opleiding tot docent handvaardigheid (1968-1973) en werd leraar handvaardigheid en kunstgeschiedenis aan de Stedelijke Scholengemeenschap Middelburg.
Werk en invloed
In 1976 en 1977 liep Quist stage bij de vooraanstaande pottenbakster en keramiste Clara Andersen in Aarhus (Denemarken). Tevens werd hij beïnvloed door de Deense keramisten Gutte Eriksen en Gertrud Vasegaard. Als keramist is Quist autodidact. Zijn eerste expositie had hij in 1979 bij galerie Siau te Amsterdam. Quist’s werk, meestal porseleinen dozen, schalen en kommen, kenmerkt zich door een witte ondergrond met strakke geometrisch patronen (‘vlechtstructuren’ noemt hij het zelf), meestal in donkerblauw. Zijn werk is wel omschreven als ‘keramiek met strenge vormgeving’; het berust in diverse musea (onder meer het Zeeuws Museum te Middelburg, Boymans van Beuningen te Rotterdam en het keramiekmuseum Princessehof te Leeuwarden). Hij had talrijke exposities in binnen-en buitenland.
Bibliografie
- Lene Olesen en Martha Gaber Abrahamsen, Danish ceramic artists and Leen Quist (Laren, 1990).
- met Thimo te Duits en Ruth Koenig, De noordelijke traditie; Leen Quist, keramiek & De keramiekcollectie Koster en Quist; Leen Quist, ceramics & The Koster and Quist ceramics collection; Museum Boymans-van Beuningen, 7.2-4.4.93 (Rotterdam, 1993).
- Job Meihuizen, ‘Leen Quist en de noordelijke traditie’, in: Zeeland 2/nr.3 (2003) 81-84.
- A.J. Snel, ‘Leen Quist, keramist, op weg naar het volmaakte evenwicht’, in: Zeelandboek 9 (2005) 197-207.
Auteur
-Peter Sijnke (2012).
Bronnen
- Quist , Leen (Documentatiemap) (Middelburg: ZB, 2011).
- Site galerie Vier Gemeten
- Krantenbank Zeeland, PZC, woensdag 16 april 2014, pag. 43