Kanaal Van Sluis Naar Brugge: verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
| (Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
| Regel 1: | Regel 1: | ||
[[Bestand: | [[Bestand:Kanaal Sluis-Brugge.jpg|thumb|right|300px|Kanaal Sluis-Brugge. Foto: O. de Milliano, ca. 1979. Bron: ZB/Beeldbank Zeeland, rec.nr. 79519]] | ||
Ca. 14,7 km lang kanaal, waarvan ca. 1,2 km op Nederlands gebied ligt; met deze 'nieuwe' Brugsche Vaart of Napoleonkanaal werd op last van Napoleon begonnen; in 1813 werden de werkzaamheden gestaakt. In 1857 begon men met de verbinding tot in de haven van Sluis. Het kanaal werd geopend in 1858. Na vernielingen door terugtrekkende Franse troepen in 1940 werd het kanaal op Belgisch grondgebied afgedamd, waardoor twee kanaalgedeelten ontstonden; sindsdien is scheepvaart tot in Sluis niet meer mogelijk. | Ca. 14,7 km lang kanaal, waarvan ca. 1,2 km op Nederlands gebied ligt; met deze 'nieuwe' Brugsche Vaart of Napoleonkanaal werd op last van Napoleon begonnen; in 1813 werden de werkzaamheden gestaakt. In 1857 begon men met de verbinding tot in de haven van Sluis. Het kanaal werd geopend in 1858. Na vernielingen door terugtrekkende Franse troepen in 1940 werd het kanaal op Belgisch grondgebied afgedamd, waardoor twee kanaalgedeelten ontstonden; sindsdien is scheepvaart tot in Sluis niet meer mogelijk. | ||
Huidige versie van 4 feb 2025 09:59

Ca. 14,7 km lang kanaal, waarvan ca. 1,2 km op Nederlands gebied ligt; met deze 'nieuwe' Brugsche Vaart of Napoleonkanaal werd op last van Napoleon begonnen; in 1813 werden de werkzaamheden gestaakt. In 1857 begon men met de verbinding tot in de haven van Sluis. Het kanaal werd geopend in 1858. Na vernielingen door terugtrekkende Franse troepen in 1940 werd het kanaal op Belgisch grondgebied afgedamd, waardoor twee kanaalgedeelten ontstonden; sindsdien is scheepvaart tot in Sluis niet meer mogelijk.
Auteur
J. Kuipers
Literatuur
Wilderom, Tussen afsluitdammen IV.