Marinus van Reijmerswaal: verschil tussen versies
Geen bewerkingssamenvatting |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
(Een tussenliggende versie door een andere gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 8: | Regel 8: | ||
| overlijdensplaats = Middelburg | | overlijdensplaats = Middelburg | ||
| beroep = Schilder | | beroep = Schilder | ||
}} | }} | ||
==Biografie== | |||
Schilder. Was een zoon van de schilder Claas Marinusz van Zierikzee, die in 1475 vrijmeester in het St.-Lucasgilde in Antwerpen werd. Hij wordt in 1506-'09 genoemd als leerling van de glasschilder Simon van Dale in Antwerpen, maar is daar niet in het gilde opgenomen. Er zijn aanwijzingen dat hij te Reimerswaal heeft gewerkt. Waarschijnlijk was hij in 1566 betrokken bij de beeldenstorm in Middelburg, waarvoor hij in 1567 werd veroordeeld tot openbare boetedoening en verbanning. Marinus, zoals hij signeerde, schilderde vooral taferelen van bankiers en kooplieden in hun werkvertrek. Hoewel in de literatuur veelal wordt gesproken van tollenaars en woekeraars, zijn toch eerder eerzame kooplui en stadsthesauriers afgebeeld. Ook O.L. Vrouw met het kind en de H. Hieronymus in zijn studeervertrek zijn geliefde onderwerpen. Zijn werken zijn gedateerd van 1521-1542. Hoewel Marinus tot de navolgers van Quinten Matsijs wordt gerekend, is zijn werk zeer persoonlijk en direct herkenbaar. Typerend zijn de hoogst expressieve, bijna karikaturale koppen en de nerveuze, benige handen. Zelfs de stillevens van papieren en geldbuidels zitten vol spanning. Mede door de fijne stofuitdrukking is hij één van de eerste echte stillevenschilders van de Nederlanden. Zijn schilderijen zijn over de musea van heel Europa verspreid. | Schilder. Was een zoon van de schilder Claas Marinusz van Zierikzee, die in 1475 vrijmeester in het St.-Lucasgilde in Antwerpen werd. Hij wordt in 1506-'09 genoemd als leerling van de glasschilder Simon van Dale in Antwerpen, maar is daar niet in het gilde opgenomen. Er zijn aanwijzingen dat hij te Reimerswaal heeft gewerkt. Waarschijnlijk was hij in 1566 betrokken bij de beeldenstorm in Middelburg, waarvoor hij in 1567 werd veroordeeld tot openbare boetedoening en verbanning. Marinus, zoals hij signeerde, schilderde vooral taferelen van bankiers en kooplieden in hun werkvertrek. Hoewel in de literatuur veelal wordt gesproken van tollenaars en woekeraars, zijn toch eerder eerzame kooplui en stadsthesauriers afgebeeld. Ook O.L. Vrouw met het kind en de H. Hieronymus in zijn studeervertrek zijn geliefde onderwerpen. Zijn werken zijn gedateerd van 1521-1542. Hoewel Marinus tot de navolgers van Quinten Matsijs wordt gerekend, is zijn werk zeer persoonlijk en direct herkenbaar. Typerend zijn de hoogst expressieve, bijna karikaturale koppen en de nerveuze, benige handen. Zelfs de stillevens van papieren en geldbuidels zitten vol spanning. Mede door de fijne stofuitdrukking is hij één van de eerste echte stillevenschilders van de Nederlanden. Zijn schilderijen zijn over de musea van heel Europa verspreid. | ||
Regel 30: | Regel 30: | ||
[[category:Zeeuwen]] | [[category:Zeeuwen]] | ||
[[category:Kunst & cultuur]] | [[category:Kunst & cultuur]] | ||
[[category:Schilderkunst]] | |||
{{DEFAULTSORT:Reijmerswaal, Marinus Van}} | {{DEFAULTSORT:Reijmerswaal, Marinus Van}} |
Huidige versie van 21 nov 2024 om 08:42
Marinus van Reijmerswaal | |
---|---|
Schilderij 'De geldwisselaar en zijn vrouw' van Marinus van Reijmerswaal (1539). Prado Madrid. Bron: Wikimedia Commons. | |
Geboren | 1493 waarschijnlijk Reimerswaal |
Overleden | na 1567 Middelburg |
Beroep | Schilder |
Biografie
Schilder. Was een zoon van de schilder Claas Marinusz van Zierikzee, die in 1475 vrijmeester in het St.-Lucasgilde in Antwerpen werd. Hij wordt in 1506-'09 genoemd als leerling van de glasschilder Simon van Dale in Antwerpen, maar is daar niet in het gilde opgenomen. Er zijn aanwijzingen dat hij te Reimerswaal heeft gewerkt. Waarschijnlijk was hij in 1566 betrokken bij de beeldenstorm in Middelburg, waarvoor hij in 1567 werd veroordeeld tot openbare boetedoening en verbanning. Marinus, zoals hij signeerde, schilderde vooral taferelen van bankiers en kooplieden in hun werkvertrek. Hoewel in de literatuur veelal wordt gesproken van tollenaars en woekeraars, zijn toch eerder eerzame kooplui en stadsthesauriers afgebeeld. Ook O.L. Vrouw met het kind en de H. Hieronymus in zijn studeervertrek zijn geliefde onderwerpen. Zijn werken zijn gedateerd van 1521-1542. Hoewel Marinus tot de navolgers van Quinten Matsijs wordt gerekend, is zijn werk zeer persoonlijk en direct herkenbaar. Typerend zijn de hoogst expressieve, bijna karikaturale koppen en de nerveuze, benige handen. Zelfs de stillevens van papieren en geldbuidels zitten vol spanning. Mede door de fijne stofuitdrukking is hij één van de eerste echte stillevenschilders van de Nederlanden. Zijn schilderijen zijn over de musea van heel Europa verspreid.
Auteur
P.J. Meertens
Encyclopedie van Zeeland, 1982-1984
Literatuur
- Max J. Friedländer, Lucas van Leyden und andere holländische Meister seiner Zeit, XII, 69-76. (Leiden, 1934)
- Van Werveke, Aantekeningen bij de zgn. belastingpachters.
- C. Rooze-Stouthamer, Hervorming in Zeeland (ca. 1520-1572) (Goes 1996).
- Adri Mackor, ‘Marinus van Reymerswale, Painter, Lawyer and Iconoclast?’, in: Oud-Holland 109 (1995).
- Adri Mackor, De schilder Marinus belicht stadgenoot Cornelis van der Mare: Reymerswale, Zuid-Beveland en de vloed van 1530, in: *Historisch jaarboek voor Zuid-en Noord-Beveland, 24 (1998).
- Wikipedia.org Marinus van Reymerswale.
- Reymerswale, M. van [Documentatiemap], Zeeuwse Bibliotheek.