Cornelis Jonson-van Keulen: verschil tussen versies
Geen bewerkingssamenvatting |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
(2 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 10: | Regel 10: | ||
| VIAF = [http://viaf.org/viaf/13372597 Cornelis Jonson-van Keulen] | | VIAF = [http://viaf.org/viaf/13372597 Cornelis Jonson-van Keulen] | ||
}} | }} | ||
==Biografie== | |||
Schilder. Afstammeling van een protestantse familie uit Keulen; verliet bij het begin van de burgeroorlog in 1643 Engeland en werd lid van het gilde in Middelburg, maar werkte ook in Amsterdam en Den Haag. Hij was al jong een gevierd portretschilder in Londen, samen met Lely en Kneller, hoewel hij traditioneler van opvatting was dan dezen. Ook na zijn vestiging in Nederland bleef hij successen oogsten. Zijn portretten zijn voornaam, sober en fijn van kleur, met een voorkeur voor blauwgroene achtergronden. In Nederland legde hij zich ook toe op het groepsportret; hij vervaardigde onder andere een schuttersstuk voor de St.-Sebastiaansdoelen in Middelburg, thans in bruikleen in de Burgerzaal van het oude stadhuis te Middelburg. Hij wordt ook wel Janssen(s) van Ceulen genoemd, maar dat is een 'vertaling' van zijn familienaam door latere kunsthistorici. Hijzelf ondertekende altijd met ‘Jonson’. Ook zijn zoon Cornelis II was portretschilder. | Schilder. Afstammeling van een protestantse familie uit Keulen; verliet bij het begin van de burgeroorlog in 1643 Engeland en werd lid van het gilde in Middelburg, maar werkte ook in Amsterdam en Den Haag. Hij was al jong een gevierd portretschilder in Londen, samen met Lely en Kneller, hoewel hij traditioneler van opvatting was dan dezen. Ook na zijn vestiging in Nederland bleef hij successen oogsten. Zijn portretten zijn voornaam, sober en fijn van kleur, met een voorkeur voor blauwgroene achtergronden. In Nederland legde hij zich ook toe op het groepsportret; hij vervaardigde onder andere een schuttersstuk voor de St.-Sebastiaansdoelen in Middelburg, thans in bruikleen in de Burgerzaal van het oude stadhuis te Middelburg. Hij wordt ook wel Janssen(s) van Ceulen genoemd, maar dat is een 'vertaling' van zijn familienaam door latere kunsthistorici. Hijzelf ondertekende altijd met ‘Jonson’. Ook zijn zoon Cornelis II was portretschilder. | ||
Regel 19: | Regel 20: | ||
==Literatuur== | ==Literatuur== | ||
Thierne-Becker XIX. | *Thierne-Becker XIX. | ||
[[category:persoon]] | [[category:persoon]] | ||
[[category:Zeeuwen]] | [[category:Zeeuwen]] | ||
[[category:Kunst & cultuur]] | [[category:Kunst & cultuur]] | ||
[[category:Schilderkunst]] | |||
{{DEFAULTSORT: Jonson-van Keulen, Cornelis}} | {{DEFAULTSORT: Jonson-van Keulen, Cornelis}} |
Huidige versie van 13 nov 2024 om 08:51
Cornelis Jonson-van Keulen | |
---|---|
Portret van Cornelis Jonson-van Keulen in Cornelis de Bie's Gulden Cabinet (1662). Bron: Wikimedia Commons. | |
Geboren | gedoopt 14 oktober 1593 Londen |
Overleden | begraven Utrecht, 5 augustus 1661 Utrecht of Amsterdam |
Beroep | Schilder |
VIAF | Cornelis Jonson-van Keulen |
Biografie
Schilder. Afstammeling van een protestantse familie uit Keulen; verliet bij het begin van de burgeroorlog in 1643 Engeland en werd lid van het gilde in Middelburg, maar werkte ook in Amsterdam en Den Haag. Hij was al jong een gevierd portretschilder in Londen, samen met Lely en Kneller, hoewel hij traditioneler van opvatting was dan dezen. Ook na zijn vestiging in Nederland bleef hij successen oogsten. Zijn portretten zijn voornaam, sober en fijn van kleur, met een voorkeur voor blauwgroene achtergronden. In Nederland legde hij zich ook toe op het groepsportret; hij vervaardigde onder andere een schuttersstuk voor de St.-Sebastiaansdoelen in Middelburg, thans in bruikleen in de Burgerzaal van het oude stadhuis te Middelburg. Hij wordt ook wel Janssen(s) van Ceulen genoemd, maar dat is een 'vertaling' van zijn familienaam door latere kunsthistorici. Hijzelf ondertekende altijd met ‘Jonson’. Ook zijn zoon Cornelis II was portretschilder.
Encyclopedie van Zeeland, 1982-1984
Auteur
A.J. B.
Literatuur
- Thierne-Becker XIX.