Kees van Gilst: verschil tussen versies

Uit encyclopedie van zeeland
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Johan Francke (overleg | bijdragen)
kGeen bewerkingssamenvatting
Wim van Gorsel (overleg | bijdragen)
 
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 14: Regel 14:
Kees van Gilst studeerde aan de Academie St. Joost te Breda (1971-1976) en volgde aansluitend een postacademische opleiding aan de Jan van Eyck Academie te Maastricht (1976-1978). Kees van Gilst is een veelzijdige kunstenaar, die regelmatig experimenteert met nieuwe technieken. Hij woont en werkt in Middelburg en exposeert tamelijk weinig. In de jaren tachtig vervaardigde hij impressies van het Zeeuwse landschap (lino’s van geabstraheerde vormen en kleurvlakken, bijna abstracte, maar herkenbare landschappelijke punten). Daarna tekende Van Gilst vooral (waarbij het thema schapen/wolven oftewel strijd en discussie centraal stond) en maakte hij driedimensionale, vrij in de ruimte hangende schilderijen (op gaas en plastic). Ook vervaardigde hij houten objecten. Na een periode geschilderd te hebben met ei tempera en olieverf stapte hij over op een andere techniek: achterglasschilderingen in acryl. Ook kwam er een nieuw thema in zijn werk: vensters.   
Kees van Gilst studeerde aan de Academie St. Joost te Breda (1971-1976) en volgde aansluitend een postacademische opleiding aan de Jan van Eyck Academie te Maastricht (1976-1978). Kees van Gilst is een veelzijdige kunstenaar, die regelmatig experimenteert met nieuwe technieken. Hij woont en werkt in Middelburg en exposeert tamelijk weinig. In de jaren tachtig vervaardigde hij impressies van het Zeeuwse landschap (lino’s van geabstraheerde vormen en kleurvlakken, bijna abstracte, maar herkenbare landschappelijke punten). Daarna tekende Van Gilst vooral (waarbij het thema schapen/wolven oftewel strijd en discussie centraal stond) en maakte hij driedimensionale, vrij in de ruimte hangende schilderijen (op gaas en plastic). Ook vervaardigde hij houten objecten. Na een periode geschilderd te hebben met ei tempera en olieverf stapte hij over op een andere techniek: achterglasschilderingen in acryl. Ook kwam er een nieuw thema in zijn werk: vensters.   


== Prijzen ==
== Prijzen/eretekens ==
* 1974 Tekenprijs van de stad Heusden
* 1974 Tekenprijs van de stad Heusden
* 1980 Aanmoedigingsprijs van de Stichting IONA
* 1980 Aanmoedigingsprijs van de Stichting IONA
Regel 22: Regel 22:


== Literatuur ==
== Literatuur ==
*[http://www.panhof.net/keesvangilst.html werk van Kees van Gilst]
*[http://www.panhof.net/keesvangilst.html Werk van Kees van Gilst]
*[https://tijdschriftenbankzeeland.nl/issue/lan/1992-12-01/edition/0/page/16 Sonja Backx, 'Kees van Gilst ziet het landschap met andere ogen', in: Zeeuws Landschap 8/4 (1992) 16-17.]
*[https://tijdschriftenbankzeeland.nl/issue/lan/1992-12-01/edition/0/page/16 Sonja Backx, 'Kees van Gilst ziet het landschap met andere ogen', in: Zeeuws Landschap 8/4 (1992) 16-17.]
*Gilst, Kees van (Documentatiemap), (Middelburg: ZB, 2009).  
*Gilst, Kees van (Documentatiemap), (Middelburg: ZB, 2009).  

Huidige versie van 11 nov 2024 om 14:32

Kees van Gilst

Kees van Gilst voor een eigen kunstwerk: een geweven wandkleed van uit zee aangespoeld materiaal, bron: Tijdschriftenbank Zeeland, Zeeuws Landschap 8/4 (1992) 16.
Geboren 1952 Colijnsplaat
Beroep beeldend kunstenaar
VIAF K. van Gilst

Biografie

Expositie van Kees van Gilst in de Zeeuwse Bibliotheek, 7 maart 2008, affiche, ZB, Beeldbank Zeeland, recordnr. 22528

Kees van Gilst studeerde aan de Academie St. Joost te Breda (1971-1976) en volgde aansluitend een postacademische opleiding aan de Jan van Eyck Academie te Maastricht (1976-1978). Kees van Gilst is een veelzijdige kunstenaar, die regelmatig experimenteert met nieuwe technieken. Hij woont en werkt in Middelburg en exposeert tamelijk weinig. In de jaren tachtig vervaardigde hij impressies van het Zeeuwse landschap (lino’s van geabstraheerde vormen en kleurvlakken, bijna abstracte, maar herkenbare landschappelijke punten). Daarna tekende Van Gilst vooral (waarbij het thema schapen/wolven oftewel strijd en discussie centraal stond) en maakte hij driedimensionale, vrij in de ruimte hangende schilderijen (op gaas en plastic). Ook vervaardigde hij houten objecten. Na een periode geschilderd te hebben met ei tempera en olieverf stapte hij over op een andere techniek: achterglasschilderingen in acryl. Ook kwam er een nieuw thema in zijn werk: vensters.

Prijzen/eretekens

  • 1974 Tekenprijs van de stad Heusden
  • 1980 Aanmoedigingsprijs van de Stichting IONA

Auteur

-Peter Sijnke (2012).

Literatuur