Beatmis: verschil tussen versies

Uit encyclopedie van zeeland
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Importing text file
 
Wim van Gorsel (overleg | bijdragen)
Geen bewerkingssamenvatting
 
(2 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{Infobox
{{Infobox
  | above      = Beatmis
  | above      =Beatmis, beat muziek
}}
}}
Een mis met ‘beat muziek’. Dit verschijnsel werd door de Rooms Katholieke-Kerk in Nederland in de jaren zestig ingevoerd.


Een mis met ‘beat muziek’. Dit verschijnsel werd door de Rooms Katholieke-Kerk in Nederland in de tweede helft van de 20ste eeuw ingevoerd. 
== Ontstaan tijdens secularisatie ==
[[Bestand:beatmis.jpg|right|thumb|250px|Advertentie voor een beatmis in 1966, bron: [http://www.krantenbankzeeland.nl Zierikzeesche Nieuwsbode, 23 december 1966, pag. 13-14.]]]
Reden van het ontstaan van de beatmis was de secularisatie van het Nederlandse volk in de tweede helft van de 20e eeuw. De secularisatie leidde tot het afnemend belang van de kerk als een maatschappelijke en culturele instelling in de Nederlandse samenleving. Pas in de jaren 1970 werd dit fenomeen echt duidelijk, maar kritiek en twijfel ten opzichte van de kerk waren voor die tijd ook al aanwezig. Met behulp van deze diensten probeerde de Rooms-Katholieke kerk jonge mensen enthousiast te maken voor religie. Een tweede motivatie voor de beatmis was het uitvoeren van liefdadigheidswerk. In 1968 was dit het geval bij Kapellaan O. Gielliet van de Rooms-Katholieke pastorie te Breskens. 


== Beatmissen in Zeeland ==
Het fenomeen beatmis deed zich in Zeeland pakweg voor in de jaren zestig tot en met negentig van de 20ste eeuw. Volgens diverse Zeeuwse kranten werden in ieder geval in Zierikzee, Breskens en Veere beatmissen gehouden. Hoewel sommige bronnen positieve aspecten melden over de beatmis waren de meeste reacties vaak negatief. Critici beschouwden de beatmis als laatste redmiddel van de Rooms-Katholieke kerk om mensen voor hun religieuze ideeën te winnen.


Reden van het ontstaan van de beatmis was de secularisatie van het Nederlandse volk in dezelfde decennia. De secularisatie had geleid tot het afnemend belang van de kerk als een maatschappelijke en culturele instelling in de Nederlandse samenleving. Het was pas in de jaren 1970 dat dit fenomeen echt duidelijk werd, maar kritiek en twijfel tegenover de kerk waren voor die tijd ook al aanwezig. Met behulp van deze diensten probeerde de Rooms-Katholieke kerk jonge mensen (weer) enthousiast te maken voor religie. Een tweede motief voor de beatmis was het uitvoeren van liefdadigheidswerk. In 1968 was dit het geval bij Kapellaan O. Gielliet van de Rooms-Katholieke pastorie te Breskens.  
== Auteur ==
 
-Marlin Wagtmans (2012)
 
Het fenomeen beatmis deed zich in Zeeland pakweg voor in de jaren zestig tot en met negentig van de 20<sup>ste</sup> eeuw. Volgens diverse Zeeuwse&nbsp;kranten werden in ieder geval in Zierikzee, Breskens&nbsp;en&nbsp;Veere beatmissen gehouden.&nbsp;Hoewel sommige&nbsp;bronnen&nbsp;positieve aspecten&nbsp;melden over de&nbsp;beatmis waren de meeste&nbsp;reacties&nbsp;vaak&nbsp;negatief.&nbsp;Critici&nbsp;beschouwden de&nbsp;beatmis&nbsp;als laatste redmiddel&nbsp;van de Rooms-Katholieke kerk&nbsp;om mensen&nbsp;voor hun&nbsp;religieuze ideeën&nbsp;te winnen.
 
 
AUTEUR
 
Marlin Wagtmans (2012)
 
 
LITERATUUR
 
-Bakker, Nelleke en Jan Noordman,'' Vijf eeuwen opvoeden in Nederland: idee en praktijk 1500-2000''. 2e herz. dr. ed. (Assen: Koninklijke Van Gorcum, 2010).
 
[http://zoeken.zeeuwsebibliotheken.nl/?itemid=|library/vubissmart-zeeland|1685546 http://zoeken.zeeuwsebibliotheken.nl/?itemid=|library/vubissmart-zeeland|1685546]
 
-Krantenbank Zeeland woensdag 7 maart 2012. [http://zoeken.krantenbankzeeland.nl/ http://zoeken.krantenbankzeeland.nl/]
 
-‘Kapelaan Gieliet en Zijn "Wereldbelastingkantoor"’, in: ''Provinciale Zeeuwse Courant''. 20 maart 1968, pag. 38.
 
[http://zoeken.krantenbankzeeland.nl/ http://zoeken.krantenbankzeeland.nl/]
 
-‘Sensationeel Kerst-Beatball’, in: ''Zierikzeesche Nieuwsbode'' 23 december 1966, pag. 13.
 
[http://zoeken.zeeuwsebibliotheken.nl/?itemid=|library/vubissmart-zeeland|195531 http://zoeken.zeeuwsebibliotheken.nl/?itemid=|library/vubissmart-zeeland|195531]


== Literatuur ==
-[http://zoeken.zeeuwsebibliotheken.nl/?itemid=|library/vubissmart-zeeland|1685546 Bakker, Nelleke en Jan Noordman,'' Vijf eeuwen opvoeden in Nederland: idee en praktijk 1500-2000''. 2e herz. dr. ed. (Assen: Koninklijke Van Gorcum, 2010).]


-[http://zoeken.krantenbankzeeland.nl Krantenbank Zeeland, woensdag 7 maart 2012.]


-‘Kapelaan Gieliet en Zijn "Wereldbelastingkantoor"’, in:[ http://www.krantenbankzeeland.nl Provinciale Zeeuwse Courant. 20 maart 1968, pag. 38.]


-‘Sensationeel Kerst-Beatball’, in: [http://www.krantenbankzeeland.nl Zierikzeesche Nieuwsbode 23 december 1966, pag. 13. ]


[[category:muziek]]
[[category:muziek]]
[[category:Kunst & cultuur]]

Huidige versie van 6 nov 2024 om 10:01

Beatmis, beat muziek

Een mis met ‘beat muziek’. Dit verschijnsel werd door de Rooms Katholieke-Kerk in Nederland in de jaren zestig ingevoerd.

Ontstaan tijdens secularisatie

Advertentie voor een beatmis in 1966, bron: Zierikzeesche Nieuwsbode, 23 december 1966, pag. 13-14.

Reden van het ontstaan van de beatmis was de secularisatie van het Nederlandse volk in de tweede helft van de 20e eeuw. De secularisatie leidde tot het afnemend belang van de kerk als een maatschappelijke en culturele instelling in de Nederlandse samenleving. Pas in de jaren 1970 werd dit fenomeen echt duidelijk, maar kritiek en twijfel ten opzichte van de kerk waren voor die tijd ook al aanwezig. Met behulp van deze diensten probeerde de Rooms-Katholieke kerk jonge mensen enthousiast te maken voor religie. Een tweede motivatie voor de beatmis was het uitvoeren van liefdadigheidswerk. In 1968 was dit het geval bij Kapellaan O. Gielliet van de Rooms-Katholieke pastorie te Breskens.

Beatmissen in Zeeland

Het fenomeen beatmis deed zich in Zeeland pakweg voor in de jaren zestig tot en met negentig van de 20ste eeuw. Volgens diverse Zeeuwse kranten werden in ieder geval in Zierikzee, Breskens en Veere beatmissen gehouden. Hoewel sommige bronnen positieve aspecten melden over de beatmis waren de meeste reacties vaak negatief. Critici beschouwden de beatmis als laatste redmiddel van de Rooms-Katholieke kerk om mensen voor hun religieuze ideeën te winnen.

Auteur

-Marlin Wagtmans (2012)

Literatuur

-Bakker, Nelleke en Jan Noordman, Vijf eeuwen opvoeden in Nederland: idee en praktijk 1500-2000. 2e herz. dr. ed. (Assen: Koninklijke Van Gorcum, 2010).

-Krantenbank Zeeland, woensdag 7 maart 2012.

-‘Kapelaan Gieliet en Zijn "Wereldbelastingkantoor"’, in:[ http://www.krantenbankzeeland.nl Provinciale Zeeuwse Courant. 20 maart 1968, pag. 38.]

-‘Sensationeel Kerst-Beatball’, in: Zierikzeesche Nieuwsbode 23 december 1966, pag. 13.