Marianne Boer: verschil tussen versies
Geen bewerkingssamenvatting |
|||
(4 tussenliggende versies door een andere gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
{{InfoboxPersoon | {{InfoboxPersoon | ||
| afbeelding = [[Bestand:.jpg|250px]] | | afbeelding = [[Bestand:Marianne_portret5.jpg|250px]] | ||
| naam = Marianne Boer | | naam = Marianne Boer | ||
| onderschrift = Marianne Boer, bron: [http://www.marianneboer.com Marianneboer.com] | | onderschrift = Marianne Boer, bron: [http://www.marianneboer.com Marianneboer.com] | ||
Regel 8: | Regel 8: | ||
| overlijdensplaats = [[Amsterdam]] | | overlijdensplaats = [[Amsterdam]] | ||
| beroep = pianiste | | beroep = pianiste | ||
}} | }} | ||
Regel 52: | Regel 51: | ||
== Auteur == | == Auteur == | ||
-Sanne Thierens (UCR), 2012 | -Sanne Thierens (UCR), 2012, herzien Margot Polderdijk (UCR), 2017. | ||
Margot Polderdijk (UCR), 2017 | |||
== Bronnen == | == Bronnen == |
Huidige versie van 20 nov 2023 om 10:56
Marianne Boer | |
---|---|
Marianne Boer, bron: Marianneboer.com | |
Geboren | 30 juli 1968 Vlissingen |
Overleden | 19 december 2022 Amsterdam |
Beroep | pianiste |
Levensloop
Vanaf haar vroege jeugd kreeg Marianne Boer pianoles van haar vader, die zich op semiprofessioneel niveau bezig hield met lichte muziek. Van hem leerde Boer onder andere noten lezen. Zo kwam het dat Boer eerder muzieknoten dan letters kon lezen. Op haar zevende mocht Boer voorspelen bij de Zeeuwse Muziekschool in Middelburg, waar ze ondanks haar (te) jonge leeftijd werd toegelaten. Ze kreeg hier vanaf haar achtste levensjaar les van pianopedagoog Gé Audenaerdt. Op haar tiende debuteerde ze met het Zeeuws Jeugdorkest in een pianoconcert van Haydn in de Zeeuwse Concertzaal in Middelburg. In 1980 verzorgde Boer een radio-optreden in de Spiegelzaal in het Amsterdamse Concertgebouw in de rubriek “Jong Talent”. Een jaar later trad ze daar nogmaals op, dit keer met Maurice Heugen (dwarsfluit), met wie ze sindsdien een duo vormt. Toen ze veertien was speelde ze met het Kuiperspoort Orkest een pianoconcert van Mozart, eveneens in de Middelburgse Concertzaal. In 1983 speelde Boer met het Promenade orkest onder leiding van J. Stulen in de Grote Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam. Dit optreden werd live uitgezonden op televisie.
Prestaties
Boer behaalde finaleplaatsen: de hoogst haalbare positie, tijdens de Rotterdamse pianodriedaagse van 1983. Eveneens plaatste ze zich in 1984 voor de finale van het AVRO Concours voor Jonge Musici. In hetzelfde jaar begon Boer aan de vooropleiding van het Sweelinck Conservatorium (nu: Conservatorium van Amsterdam), welke ze combineerde met de laatste twee jaar van het VWO in Bussum. Tijdens de vooropleiding studeerde ze een jaar bij Hans Dercksen en een jaar bij Jan Wijn, die de rest van haar studie aan het conservatorium haar hoofdvakdocent zou blijven. In 1986 begon Boer de officiële opleiding aan het Sweelinck Conservatorium. Ze studeerde zes jaar lang voor uitvoerend musicus en sloot bovendien alle vakken voor docerend musicus af. Tijdens haar studie aan het conservatorium volgde Boer masterclasses bij G. Sebök, E. Rodrigues en I. Friedman. In 1988 was Boer finaliste in het Postbank-Sweelinck Concours, georganiseerd door het Sweelinck Conservatorium. In 1991 speelde Boer nogmaals in de Grote Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam, ditmaal met de SCA-BIGBAND.
In 1992 behaalde Boer haar diploma uitvoerend musicus. Ze sloot de studie af met een 9,5. Boer besloot tot een tweejarige specialisatie aantekening kamermuziek onder leiding van Willem Brons. Eveneens volgde ze een verkort traject van de studie Muziekwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. In 2002 sloot ze deze studie af aan de Universiteit Utrecht met haar doctoraalscriptie 24 preludes van Gerard von Brucken Fock in vergelijking met 24 preludes van Chopin. Hierin beschreef ze de verschillen en overeenkomsten tussen genoemde stukken en de stijl van beide componisten.
In de tussentijd ging Boer in 1994 op uitnodiging van de Nederlandse ambassadeur in Nigeria op tour door Afrika. In 1999 was ze soliste in Gershwin’s Rhapsody in Blue met het Brabants Orkest onder leiding van Mark Fitz-Gerald. In 2000 richtte ze ''Quatre Reines'' (nu: ''Les Quatre'') op, een ensemble met de zeldzame bezetting van piano, harp, viool en cello. In 2007 speelde Boer op het Orlando Festival, een internationaal kamermuziekfestival. In 2010 speelde ze als soliste Mozarts pianoconcert in C samen met kamermuziekorkest TY onder leiding van Christian Blaha.
Boer werd in 1997 aangesteld als docent aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam, waar ze tot op heden les geeft. Eveneens was ze van 2006 tot 2011 hoofdvakdocent piano aan University College Roosevelt in Middelburg. Tegenwoordig houdt Boer zich vooral bezig met het uitvoeren en doceren van muziek. Ook maakt ze opnames van haar muziek en jureert ze regelmatig in concoursen zoals de Rotterdamse Pianodriedaagse en het toonaangevende Prinses Christine Concours.
Stijl en invloed
Boer heeft zich de laatste jaren bijzonder verdiept in doorgaans onbekende muziek. Ze poogt in haar werk componisten te ontdekken en te herontdekken. Voorbeelden zijn Gerard von Brucken Fock en Mischa Hillesum. Bovendien werkt Boer samen met de Leo Smit Stiching, een organisatie die er op toeziet dat de muziek van vergeten componisten gespeeld blijft worden.
Boer speelt uitsluitend klassiek piano, maar zoekt daarbinnen graag de grenzen op. Haar repertoire bestaat uit muziek van Bach tot moderne klassieken, met af en toe een uitstapje naar uitgeschreven jazz zoals Gershwin. Boer wordt omschreven als een temperamentvolle en expressieve speelster die communiceert met het publiek. Tegenwoordig heeft Boer zich met name toegelegd op kamermuziek. Ze treedt regelmatig op met het door haar opgerichte Les Quatre, en startte onlangs een nieuw pianokwartet op met musici uit het Concertgebouworkest. Ook treedt ze nog geregeld op met Maurice Heugen, met name in Nederland en Zwitserland.
Prijzen
- 1980: Eerste prijs op het Jeugd Muziekconcours ter gelegenheid van 25 jaar Zeeuwse Muziekschool
- 1988: Zeeuwse Aanmoedigingsprijs voor jong talent met Maurice Heugen
- 1990: Kiwanis-Sweelinckprijs met Maurice Heugen
- 1991: Premio Rovere d’Oro met Maurice Heugen op het zesde Concorso Internazionale di Execuzione Strumental in San Bartolomeo Almare, Italië
- 1993: Kiwanis-Sweelinckprijs voor piano/altvioolduo’s met altviolist Guus Jeukendrup
- 1993: Eerste prijs Jacques Vonk Concours
- 1994: Zilveren Vriendenkrans van de Vereniging Vrienden van het Concertgebouw als soliste
- 1996: Zilveren Vriendenkrans als lid van het Reinaert Ensemble
Discografie
- Flute Music by Swiss Composers, eerste cd met Maurice Heugen (label Etcetera). 1997.
- À l'espagnole, kamermuziek cd met ensemble Les Quatre. 2000.
- Musici van Morgen, begeleider van klarinettisten van de jong talent klas van het Conservatorium Amsterdam. 2001.
- Hommage à Debussy met Maurice Heugen. 2002.
- Cobla La Principal d'Amsterdam Solo! Gershwin’s Rhapsody in Blue met Cobla Principal. 2003.
- Flute Music by Performing Artists of the 20th century, derde cd met Maurice met werk van W. Gieseking, Ph. Gaubert, en L. Liebermann. 2006.
- Between Danube and Volga, met fluitiste Eleonore Pameijer. 2009.
- CD met werk van Gerard von Brucken Fock. Zang door Irene Maessen en altviool door Edith van Moergastel. 2011.
- Cd met preludes van Mischa Hillesum bij het boek Mischa's Spel – en de ondergang van de familie Hillesum. 2012
Auteur
-Sanne Thierens (UCR), 2012, herzien Margot Polderdijk (UCR), 2017.
Bronnen
- Boer, Marianne. Interview door Sanne Thierens. 18 maart 2012.
- Damme, Jan van, ‘In Elk Geval Geen Middelmaat of Doorsnee’, in:PZC, 25 maart 1994.
- Marianne Boer (2012), geraadpleegd op 12 maart 2012.