Smit Bolnes: verschil tussen versies

Uit Wiki ZB
Ga naar: navigatie, zoeken
(Geschiedenis van het bedrijf)
Regel 4: Regel 4:
  
 
Fabriek voor scheepsdieselmotoren (LATER MEER).
 
Fabriek voor scheepsdieselmotoren (LATER MEER).
 +
 +
[[Bestand:Delta1.jpg|thumb|right|350px|PZEM kantoor van architect A. Rothuizen uit 1937, foto: W. Helm, 1998[https://digitaal.dezb.nl/beeldbank/indeling/detail/start/40?q_searchfield=PZEM&f_ints_datum_facet%5B0%5D=%5B1990+TO+2009%5D ZB, Beeldbank Zeeland, rec. nr. 12193]]]
  
 
==Geschiedenis van het bedrijf==
 
==Geschiedenis van het bedrijf==

Versie van 5 jul 2017 om 11:07

Smit Bolnes

Fabriek voor scheepsdieselmotoren (LATER MEER).

PZEM kantoor van architect A. Rothuizen uit 1937, foto: W. Helm, 1998ZB, Beeldbank Zeeland, rec. nr. 12193

Geschiedenis van het bedrijf

Op 2 november 1960 werd in Zierikzee de scheepsdieselmotorenbedrijf 'Smit-Bolnes' opgericht.[1] Het nieuwe bedrijf Smit-Bolnes ontstond door een fusie tussen de N.V. L. Smit & Zoon’s Scheeps- en Werktuigbouw in Kinderdijk en de N.V. Machinefabriek ‘Bolnes’ voorheen J.H. van Cappellen te Krimpen aan de Lek. De opening van de fabriek (door Prins Bernhard) was op 10 april 1962.[2]

De keuze voor Zierikzee als vestigingsplaats was mede een gevolg van de (gunstige) ligging aan het oude industrieterrein aansluitend aan het Havenkanaal. Bij Smit-Bolnes werden vooral middelgrote scheepsmotoren (1300-1800 pk) voor vrachtschepen, slepers en baggerschepen geproduceerd. In de jaren 60 en 70 was Smit-Bolnes de grootste industriële onderneming op Schouwen-Duiveland. Door hevige concurrentie uit (met name) de Aziatische landen nam moederbedrijf IHC-Holland in 1976 het besluit de vestiging in Zierikzee te sluiten. Ondanks interesse van de Noorse maatschappij Wichmann ziet de directie zich genoodzaakt de stekker uit het bedrijf te trekken.[3]

Auteur

W. van Gorsel, 2017

Literatuur

Bronnen

-[1]

Noten