Smit Bolnes: verschil tussen versies

Uit Wiki ZB
Ga naar: navigatie, zoeken
(Geschiedenis van het bedrijf)
Regel 6: Regel 6:
  
 
==Geschiedenis van het bedrijf==
 
==Geschiedenis van het bedrijf==
 +
Op 2 november 1960 werd in Zierikzee de scheepsdieselmotorenbedrijf 'Smit-Bolnes' opgericht. Het nieuwe bedrijf Smit-Bolnes ontstond na een fusie van de N.V. L. Smit & Zoon’s Scheeps- en Werktuigbouw in Kinderdijk en de N.V. Machinefabriek ‘Bolnes’ voorheen J.H. van Cappellen te Krimpen aan de Lek. DE opening van de fabriek was op 10 april 1962.
  
Op 2 november 1960 werd door de N.V. L. Smit & Zoon’s Scheeps- en Werktuigbouw te Kinderdijk en de N.V. Machinefabriek ‘Bolnes’ voorheen J.H. van Cappellen te Krimpen aan de Lek de N.V. ‘Smit en Bolnes’ opgericht, met als vestigingsplaats Zierikzee. De op 10 april 1962 geopende fabriek ging scheepsdieselmotoren produceren. De plek van vestiging was een aan het oude industrieterrein aansluitend terrein langs het Havenkanaal. De produktie bestond uit middelgrote scheepsmotoren (1300-8000 pk) voor vrachtschepen, slepers, baggerschepen etc. Het bedrijf was de grootste industriële vestiging op Schouwen-Duiveland. In 1976 nam moederbedrijf IHC-Holland het besluit de fabriek na afwerking van de nog lopende orders te sluiten.  
+
De keuze voor Zierikzee als vestigingsplaats was mede een gevolg van de (gunstige) ligging aan het oude industrieterrein aansluitend aan het Havenkanaal. Bij Smit-Bolnes werden vooral middelgrote scheepsmotoren (1300-1800 pk) voor vrachtschepen, slepers en baggerschepen geproduceerd. In de jaren 60 en 70 was Smit-Bolnes de grootste industriële onderneming op Schouwen-Duiveland. Door hevige concurrentie uit (met name) de Aziatische landen nam moederbedrijf IHC-Holland in 1976 het besluit de vestiging in Zierikzee te sluiten.
 
 
Door hevige concurrentie van de goedkopere landen als Japan, Korea en Singapore kwam de Nederlandse scheepsbouw en ook Bolnes en andere bedrijven in ernstige problemen. En zo kwam er in de tachtiger jaren van de twintigste eeuw door faillissementen een einde aan de Ridderkerkse scheepsbouwindustrie. De reparatie afdeling van Bolnes werd in 1987 verkocht aan het Finse Wärtsilä verkocht.
 
 
 
 
 
  
 
== Auteur ==
 
== Auteur ==

Versie van 5 jul 2017 om 09:44

Smit Bolnes

Fabriek voor scheepsdieselmotoren (LATER MEER).

Geschiedenis van het bedrijf

Op 2 november 1960 werd in Zierikzee de scheepsdieselmotorenbedrijf 'Smit-Bolnes' opgericht. Het nieuwe bedrijf Smit-Bolnes ontstond na een fusie van de N.V. L. Smit & Zoon’s Scheeps- en Werktuigbouw in Kinderdijk en de N.V. Machinefabriek ‘Bolnes’ voorheen J.H. van Cappellen te Krimpen aan de Lek. DE opening van de fabriek was op 10 april 1962.

De keuze voor Zierikzee als vestigingsplaats was mede een gevolg van de (gunstige) ligging aan het oude industrieterrein aansluitend aan het Havenkanaal. Bij Smit-Bolnes werden vooral middelgrote scheepsmotoren (1300-1800 pk) voor vrachtschepen, slepers en baggerschepen geproduceerd. In de jaren 60 en 70 was Smit-Bolnes de grootste industriële onderneming op Schouwen-Duiveland. Door hevige concurrentie uit (met name) de Aziatische landen nam moederbedrijf IHC-Holland in 1976 het besluit de vestiging in Zierikzee te sluiten.

Auteur

W. van Gorsel, 2017

Literatuur

Bronnen

-[1]

Noten