Marian Aerssens: verschil tussen versies

Uit Wiki ZB
Ga naar: navigatie, zoeken
(Poëzie)
 
(8 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 2: Regel 2:
 
| afbeelding = [[Bestand:Marian Aersens.jpg|300px]]
 
| afbeelding = [[Bestand:Marian Aersens.jpg|300px]]
 
| naam = Marian Aerssens
 
| naam = Marian Aerssens
| onderschrift =Kunstuitleen en expositieweekend van Marian Aerssens te Ellewoutsdijk, 23-24 november 2002. Affiche. Bron: [https://hdl.handle.net/21.12128/8457eb12-97d1-11e3-8b1b-9bee427c3333 ZB, Beeldbank Zeeland, rec.nr. 8940]
+
| onderschrift = Kunstuitleen en expositieweekend van Marian Aerssens te Ellewoutsdijk, 23-24 november 2002. Affiche. Bron: [https://hdl.handle.net/21.12128/8457eb12-97d1-11e3-8b1b-9bee427c3333 ZB, Beeldbank Zeeland, rec.nr. 8940]  
 
| geboortedatum = [[1947]]
 
| geboortedatum = [[1947]]
 
| geboorteplaats = [[Breda?]]
 
| geboorteplaats = [[Breda?]]
Regel 10: Regel 10:
 
| VIAF = [https://viaf.org/viaf/36155189914682130882 Marian Aerssens]
 
| VIAF = [https://viaf.org/viaf/36155189914682130882 Marian Aerssens]
 
}}
 
}}
==Biografie==
+
==Loopbaan==
===Loopbaan===
+
De van oorsprong Bredase beeldend kunstenares Marian Aerssens vestigde zich in 1999 in Ellewoutsdijk. Aerssens schilderde op dat moment al meer dan 25 jaar. Sinds 1977 exposeerde ze geregeld in galeries en kunstcentra. In haar werken liet ze zich sterk inspireren door andere, niet-Westerse culturen - onder andere Nepal, Egypte, India en Turkije - en namen de vruchtbaarheid van de vrouw en de schepping een zeer belangrijke plaats in. Bij voorkeur werkte Aerssens met gemengde technieken. Zo combineerde ze hout met acryl met pastelzijdevloei, Oost-Indische inkt en olieverf. Ze hanteerde in haar werken veelal heldere tinten blauw, rood en geel.
De van oorsprong Bredase beeldend kunstenares Marian Aerssens vestigde zich in 1999 in Ellewoutsdijk. Aerssens schilderde op dat moment al meer dan 25 jaar. Sinds 1977 exposeerde ze geregeld in galeries en kunstcentra. In haar werken liet ze zich sterk inspireren door andere, niet-Westerse culturen - onder andere Nepal, Egypte, India en Turkije - en namen de vruchtbaarheid van de vrouw en de schepping een zeer belangrijke plaats in. Bij voorkeur werkte Aerssens met gemengde technieken. Zo combineerde ze hout met acryl met pastelzijdevloei, Oost-Indische inkt en olieverf. Bij voorkeur hanteerde ze in haar werken veelal heldere tinten blauw, rood en geel.
 
 
Nadat Aerssens jarenlang deel had genomen aan de BKR-regeling voor kunstenaars koos ze na afschaffing van deze regeling ervoor in haar woonplaats Ellewoutsdijk een eigen kunstuitleen op te zetten om op die manier inkomsten te genereren.
 
Nadat Aerssens jarenlang deel had genomen aan de BKR-regeling voor kunstenaars koos ze na afschaffing van deze regeling ervoor in haar woonplaats Ellewoutsdijk een eigen kunstuitleen op te zetten om op die manier inkomsten te genereren.
  
===Poëzie===
+
==Poëzie==
Tijdens haar lange loopbaan als beeldend kunstenares was taal altijd een belangrijke uitdrukkingsvorm. In 2018 bracht zij de bundel 'Waterwenteling' uit, waarin Aerssens haar belangrijkste gedichten van de laatste tien jaar publiceerde. In haar gedichten trachtte ze de diepere inhoud die in haar schilderwerken aanwezig is ook in taal weer te geven. 'Waterwenteling' bestaat uit de thema’s Zee, Tijd en Taal. Elementen die haar dagelijks in haar leven inspireren. De thema’s gebruikt ze vaak als metaforen.
+
Tijdens haar lange loopbaan als beeldend kunstenares was taal altijd een belangrijke uitdrukkingsvorm. In 2018 bracht zij de bundel 'Waterwenteling' uit, waarin Aerssens haar belangrijkste gedichten van de laatste tien jaar publiceerde. In haar gedichten trachtte ze de diepere inhoud die in haar schilderwerken aanwezig is ook in taal weer te geven. 'Waterwenteling' bestond uit de thema’s Zee, Tijd en Taal. Elementen die haar dagelijks in haar leven inspireerden. De thema’s gebruikte ze vaak als metaforen.<ref>[https://krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2008-09-27/edition/null/page/40 Krantenbank Zeeland, 'Laatste expositie van kunstenaar Marian Aerssens', in: PZC, 27 september 2008, pag. 40]</ref>
 +
 
 +
== Bronnen ==
 +
*[https://iguana.zebi.nl/iguana/www.main.cls?surl=catalogus#recordid=305254014Index=Indexppn Marian Aerssens (documentatiemap) (Middelburg: Zeeuws Documentatiecentrum, 2009).]
 +
 
 
== Auteur ==
 
== Auteur ==
 
-W. van Gorsel, 2022
 
-W. van Gorsel, 2022
 
== Bronnen ==
 
=== Literatuur ===
 
*[https://iguana.zebi.nl/iguana/www.main.cls?surl=catalogus#recordid=305254014Index=Indexppn Marian Aerssens (Middelburg: Zeeuws Documentatiecentrum, 2009).]
 
  
 
== Noten ==
 
== Noten ==
Regel 30: Regel 29:
 
[[Category:Zeeuwen]]
 
[[Category:Zeeuwen]]
 
[[Category:Kunst & cultuur]]
 
[[Category:Kunst & cultuur]]
 
+
{{DEFAULTSORT:Aerssens, Marian}}
{{DEFAULTSORT: Aerssens, Marian}}
 

Huidige versie van 12 mrt 2024 om 13:09

Marian Aerssens
Marian Aersens.jpg
Kunstuitleen en expositieweekend van Marian Aerssens te Ellewoutsdijk, 23-24 november 2002. Affiche. Bron: ZB, Beeldbank Zeeland, rec.nr. 8940
Geboren 1947 Breda?
Beroep Beeldend kunstenares
VIAF Marian Aerssens

Loopbaan

De van oorsprong Bredase beeldend kunstenares Marian Aerssens vestigde zich in 1999 in Ellewoutsdijk. Aerssens schilderde op dat moment al meer dan 25 jaar. Sinds 1977 exposeerde ze geregeld in galeries en kunstcentra. In haar werken liet ze zich sterk inspireren door andere, niet-Westerse culturen - onder andere Nepal, Egypte, India en Turkije - en namen de vruchtbaarheid van de vrouw en de schepping een zeer belangrijke plaats in. Bij voorkeur werkte Aerssens met gemengde technieken. Zo combineerde ze hout met acryl met pastelzijdevloei, Oost-Indische inkt en olieverf. Ze hanteerde in haar werken veelal heldere tinten blauw, rood en geel. Nadat Aerssens jarenlang deel had genomen aan de BKR-regeling voor kunstenaars koos ze na afschaffing van deze regeling ervoor in haar woonplaats Ellewoutsdijk een eigen kunstuitleen op te zetten om op die manier inkomsten te genereren.

Poëzie

Tijdens haar lange loopbaan als beeldend kunstenares was taal altijd een belangrijke uitdrukkingsvorm. In 2018 bracht zij de bundel 'Waterwenteling' uit, waarin Aerssens haar belangrijkste gedichten van de laatste tien jaar publiceerde. In haar gedichten trachtte ze de diepere inhoud die in haar schilderwerken aanwezig is ook in taal weer te geven. 'Waterwenteling' bestond uit de thema’s Zee, Tijd en Taal. Elementen die haar dagelijks in haar leven inspireerden. De thema’s gebruikte ze vaak als metaforen.[1]

Bronnen

Auteur

-W. van Gorsel, 2022

Noten